We zijn er van overtuigd dat elk kind ‘knap’ is.
Niet alleen kennisvaardigheden zoals rekenen, lezen, schrijven, … zijn belangrijk.
Daarom gaan we samen met de kinderen op ontdekking in de talentenarchipel.
Dit is een verzameling van 9 eilanden, die samen één geheel-een mannetje-vormen.
Bij ieder eiland horen tal van activiteiten die helpen om de talentenkiemen die in elk kind verborgen zitten te ontdekken.
We zoeken naar wat een kind prikkelt, graag doet of wil. We creëren kansen. Het accent ligt niet op de prestaties, we vergelijken niet met de anderen.
Zo krijgen ze de kans om groeiende mogelijkheden in zichzelf te ontdekken: ‘dit is iets wat ik wil’.
Dit zijn de verschillende eilanden:
Taaleiland: lezen, schrijven, praten en luisteren, vragen stellen, spreekbeurt, toneel, rijmen,…
Beeldeiland: schilderen, tekenen, kleuren, knutselen, bouwen, bloemschikken, …
Muziekeiland: zingen, muziek maken, ritme, dansen, muziekinstrument bespelen, liedjes maken, spelen met klanken, …
Beweegeiland: turnen, zwemmen, klimmen, springen, skaten, in de speeltuin spelen, …
Fijneiland: schoonschrift, tekenen, puzzelen, fruit schillen, poppenkleren aandoen, schilderen,…
Sameneiland: zorgen voor elkaar, conflicten oplossen, rollenspel, afspraken maken, …
Wereldeiland: techniek, proeven doen, natuur, ontdekken, dieren, koken, bakken, …
Denkeiland: vraagstukken, rekenen, puzzelen, logica, tijd en ruimte, schema’s, logica, …
Wil- en durfeiland: grenzen verleggen, plannen maken, uit je fouten leren, weten wat je wil, …